2007. június 20., szerda

Tiramisu

Mivel fagyigépünk még nincs,és egyenlőre nem is tervezzük a beszerzést,de ebben a nagy melegben valami hidegséget szerettem volna...
A jégkrém alternatívájaként szavaztunk meg egy nagy tiramisut.

Nem először készült persze,évek óta része a repertoárnak,mert én már nagyon régóta meg vagyok róla győződve,hogy tudok ilyet csinálni,csak valami rajtam kívülálló ok miatt nem sikerült:)

De el is követtem minden hibát ,amit el lehet,vagy a krém folyós maradt,vagy a piskóta ázott el és trutyis lett tőle minden,vagy szétvertem a sajtot,és nem lett homogén,stb,stb...

Mindig érdekelt ,honnan is van nekünk ez a fura nevű édességünk,most utána is néztem.Újabb jó példa a "tradicionális" nemzeti receptre:)

Ahogy sokan,én is meg voltam győződve róla,hogy ezt az olaszok már az etruszkoktól örökölték,persze kakaó nélkül.

De a helyzet nem ez:)Az interneten talált információk szerint ez a remek alig több mint harminc éves!

Ha jól értettem,a zabaglione továbbfejlesztésével tett szert a nemzetközi gasztronómia a tiramisura,ami kísértetiesen hasonlít az "angol levesre"(zuppa inglese)ami se nem leves,se nem angol,viszont kávé helyett alchermessel van meglocsolva a piskóta.Ami szép piros színét, úgy tűnik,a karmazsintetűtől nyeri...

Hogy az alchermes-nek van e köze a régebben borszínezésre alkalmazott alkörmöshöz,(ami egy növény),vagy egyik kapta a másiktól a nevét igen szép piros színe miatt,az nem derült ki.

Az információk zömét innen vettem.

Tehát a tiramisu szerintem:

Amiből:
-4 nagy, friss tojás
-500 gr mascarpone
-2-3 ek. fűszeres likőr,vagy rum,vagy whysky,most konyak
-5 ek kristálycukor
-vanília(végszükség esete volt,vaníliás cukor került bele)
-20-30 db babapiskóta
-kb 6 adag erős feketekávé
-kakaópor

Ahogyan:

A krémhez valókat erősen lehűtöm.A tojásokat szétválasztom,a tojássárgájákat a vaníliával és 4 ek kristálycukorral fehéredésig keverem.Ha már jónak gondolom,beleforgatom a mascarponét,lassú mozdulatokkal,semmiképpen sem habverővel,mert az úgy szétveri,hogy sose fog a krém jó lenni.
A tojásfehérjéket felverem,beleszórom a maradék kristálycukrot,és kemény,fényes habbá verem.
Ha ez is kész,összeforgatom a fehér és a sárga komponenst,és a krém ezáltal kész is.

A kávét,ami időközben kihűlt(ez fontos,mert ha forró,az a krémnek is megárt,meg a kezemet is összeégetem)tálba öntöm,belelocsolom az alkoholt,ami lehet Amaretto,vagy sherry,vagy tulajdonképpen bármilyen karakteres ital,sőt akár vodka is,ami talán stílusidegen,viszont az alkohol abban is dolgozni fog,és ráerősít a kávéra.

A rendelkezésre álló készletekből most a konyakra esett a választás.(Zárójelben jegyzem meg,hogy bár nálunk is vannak kiskorú fogyasztók,a mennyiségeket figyelembevéve ennyi alkohol tolerálható.Gyors fejszámolással ellenőrizhető,hogy egy adag alkoholtartalma nem haladja meg az egy szelet kenyérben normális módon jelenlévő mennyiséget.)

Szóval,a kávéba áztatom a pabapiskótát,vagyis inkább csak belemártom,hogy átázzon,de ne essen szét,és egy rétegben lerakom a tál aljára.

Következik rá a krém fele,majd újabb réteg babapiskóta,és a krém másik fele.Elsimítom,lezárom fóliával,és mehet a hűtőbe 16-20-24 órára,ameddig kibírjuk.

Tálalás előtt sok vörös holland kakaót szitálok a tetejére,és kész.

Íme:

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ha a mascarponét szobahőmérsékleten hagyod, sokkal, de sokkal könnyebb dolgod lesz az összekeverésnél. régi tapasztalat.

Névtelen írta...

http://ecet-es-olaj.freeblog.hu/archives/2007/06/23/Korkerdes/#comments

Itt találsz néhány kérdést.

phzs

zsúrkenyér írta...

Kedves Fakanál!

Kösz a tippet,legközelebb megpróbálom.

phzs,köszönöm a kérdést,igyekszem ma válaszolni

Üdv

zsurkenyer

Elisa írta...

Mivel mindig jókat főzöl, és ide (is) járok puskázni ötletekért, elmondom, hogy a tiramisu-ról van egy olasz mendemonda. A tirami su magyarul annyit jelent emelj fel, dobj fel. Jórégen az olasz bordélyokban ették előszeretettel, mivel ugye van benne kicsi kávé, amitől észhez tért a kicsapongó talján. :)

zsúrkenyér írta...

Kedves marilyn!

Köszönöm a dícséretet!:)

Olvastam én is erről,de a nyelvtudás teljes hiányában nem akartam leírni.Nincs kínosabb,mint leírni valamit,amiben biztos vagy,aztán kiderül,hogy szimplán félreértetted:)

De így rendben!

Téged hol lehet megtalálni?Merthogy a profilod nem publikus.

Kösz mégegyszer!

Szia!

Elisa írta...

:) a freeblogosok csapatát erősítem, ha küldesz nekem egy emailt a lagattina@freemail.hu-ra akkor már olvashatsz is. De csak amolyan szőkenős gondolatok vannak benne, nem gasztroblog :) Viszont Tőletek lopkodom el a legtuttibb ötleteket a főzőcskézéshez :)