2008. február 22., péntek

VKF XIII. Krumpli

Tudom,tudom,Fakanál határozottan és félre nem érthetően "különleges" köreteket szeretett volna itt látni,de szerintem meg a krumpli mint olyan ,egymagában olyan különleges,hogy nem is érdemes túlzottan feldíszíteni.És egyébként is,gyakran tapasztalható,hogy alegegyszerűbb dolgok a legjobbak:)

Meg különben is,mi a köret?

Szerintem a köret másodhegedűs,untermann.Nem várok tőle csillogást meg csodát.Kísérjen,játsszon alá a főételnek,ne keljen vele versenyre.Nem egyenrangú,de nélkülözhetetlen.

Szóval jó előre kimosakodtam az ötlettelenség vádja alól,és bele is fogok a krumpli dícséretébe:)

A legegyszerűbb,de a benne rejlő ízeket a leginkább megőrző kivitel a hajában főtt ,ami nagyon jó tud lenni szaftos/mártásos ételek mellé,legyen az chilis bab,vagy töltött paprika például.Csak arra kell figyelni,hogy gőzében álljon néhány percet,hogy ne legyen vizenyős,aztán azon forrón hámozni és tálalni is egyből.

Ennél egy árnyalatnyival már szofisztikáltabb változat,amikor a megfelelő célszerszám segítségével alakváltozásra kényszerítjük a gumókat.A krumplinyomóval kezelésbe vett hajában főttből lesz így "kukackrumpli"(copyright by gyermekeink).Ehhez még remek jó a lilakáposzta is párolva,na meg némi sült csirke például.

Ha krumpli,akkor a mindenkori kedvenc,a sima sült/hasábburgonya.Nem tudok még olyan jót,mint a McDonalds,ennek ellenére ha ilyen készül,ipari mennyiséggel kell számolni.Pedig csak négyen vagyunk:)

Ha krémesen omlós ,de nem püré alakú köretre vágyunk,előkerül a tejszínben főtt/sült,amikor is a vékonyra szelt nyers krumplit sóval borssal,vajjal rétegezve ,tejszínnel felöntve készítem el,és ha eltalálom a megfelelő sütési időt ,minden szelet tökéletesen puha,de különválasztható.

De olyan is van,hogy csak megpirítja az ember a feldarabolt krumplit tepsiben kicsit,vagy eleve tepsiben párolja/süti meg sütőpapír alatt,és vagy az elején,vagy a végén petrezselymet kever bele.


De ha grillez húsokat,és salátát is enne hozzá,akkor megfőzi,még melegen hagymával,kapribogyóval,sóval-borssal,citromlével ,sok olívaolajjal összeforgatja,és ha kihűlt,megeszi lelkesen.


Vagy ha bécsi szelet/rántotthús készítésére adja a fejét,mit is adhatna hozzá,mint borecetes/cukros lében marinált,lilahagymával kevert salátát.

Tavasszal,friss újkrumpliból meg zöldborsóból kevés tejszínnel,határozott borsozással kellemes akár magában,akár húsok mellé.

De lehet készíteni sok tejjel/tejszínnel,vajjal,esetleg csipet szerecsendióval pürét,és ha netán marad belőle,ebből kevés tojás meg liszt bedolgozásával remek jó krokettet.Ebből is ipari mennyiségre van szükség,azon kevés ételek egyike,amit a kislányunk fenntartások nélkül ,hidegen,melegen,desszert helyett és rágcsának megesz.


És akkor még szó sem esett a tepsiben vagy rácson héjában megsütve,vagy dödöllének elkészítve feladott krumpliról.Vagy a felénk gánica néven ismert ételről,ami nem is kimondottan köret,bár annak is ehető.Vagy a burgonyafánk,amivel én még nem próbálkoztam,de gyerekkoromban szerettem nagyon.És ki tudja hány,egy-két összetevős étel nem jutott még eszembe...
És írtam mindezt annak ellenére,hogy gyerekkoromban egyáltalán nem szerettem a krumplit...

6 megjegyzés:

Horasz írta...

Zsurkenyer kollega,

Egy gyors korkerdes tolem. legyszives ha tudsz valaszolj

http://horasz.blog.hu/2008/02/27/korkerdes_neked_mikor_tavaszodik_ki

Olgis írta...

Akkor Sutyikám, én még tudok olyan burgonyát, amit te is szeretni fogsz.Vágd negyedekbe, főzd meg félig(sós vízben)szűrd le és a rántott hús olajában süsd pirosra.Ropogós és ízletes. Jó étvágyat.örülök, hogy ide találtam, nézz be hozzám te is.

Olgis írta...

Van egy jó receptem, ami "krumplis".Itt felénk Szabolcsban is így hívják.A csirás galuska. Más neve , sztrapacska.A lereszelt krumplihoz, annyi lisztet adunk, ne legyen lágy.1 db tojást, sót, és bő vízben galuskákat szaggatunk. Sokszor át kell hideg vízben öblíteni, másképp ragad.Túróval, vagy párolt édes káposztával(savanyúval is finom)
semmi máshoz nem hasonlítható ízű.A blogomban épp, most írtam a burgonyáról, olvasd el, légyszíves.

zsúrkenyér írta...

Udv rolvisa!

Elolvastalak,a sztrapacskat ismerem en is,de mar nagyon regen nem keszult.Epp itt az ideje:)

Udv

zsurkenyer

Névtelen írta...

Téged olvasva másodszor is rájövök, hogy krumplis vagyok. Minél több rizst kíván a kedvesem, annál inkább kezd rajtam kiütközni, hogy nem vagyok rizsevő. De a rumlit, ahogy én hívom, minden formában szeretem. :) A kívül sós, köményes, olívás belül édes talpas rumli a kedvencem (papíron sütve, keverés nélkül, hogy ropogós vékony talpacskái legyenek), de lelkesen olvastalak ötletek után keresgélve :)

zsúrkenyér írta...

Szia bodza!

A krumpli nagyon jo!:)

Es ugye,hogy tud kulonleges lenni?:)

Udv

zsurkenyer