2007. május 11., péntek

Karaj tarka töltelékkel

Ez az étel először egy nagyobb családi összejövetelre készült,valami látványosat szerettem volna művelni.
Nem kis agymunkával alkottam meg az előtervet,ami egyébként szinte primitíven egyszerűnek tűnt,amíg hozzá nem fogtam.

Mert ugye a karajból minél nagyobb lapot kellett volna készíteni.

Ezzel meggyűlt,és mi tagadás gyűlik azóta is a bajom,mert bár az ember a legapróbb részletekig ismeri a furnérlemez gyártási eljárását,a vágókés hátraköszörülési szögéig bezárólag,a fránya hús nem akar úgy viselkedni mint egy nagy masszív farönk...

Hanem inkább a kés kibújik,nagy lyukak és szakadások lesznek a lapon,és akkor még egy szót sem ejtettem az egyenletes rétegvastagságról...

Mert mindenképpen tekerni szerettem volna,hogy legyen benne spirálisan vékony húsréteg.Ez nagy küzdés árán sikerült is,gyermekeink azóta csiga-biga husiként tisztelik a fent nevezettet.

Azóta inkább két kisebb darabot készítek,és csak rá van hajtva a hús,így kevesebbet kell káromkodni közben:)

Nagyon büszke is voltam magamra,hogy milyen szépet alkottam,aztán láttam egy nagyon hasonlót Lajos Maritól ,az spenóttal volt rétegezve,és a napokban találkoztam Nemisbéka kísértetiesen hasonló borjúpecsenyéjével.

De azért nem annyira ugyanolyan,így továbbra is büszke vagyok:)

Hátránya,hogy csak sokat lehet belőle készíteni,az alapanyagok szükséges és elégséges méretei miatt,ami egy kb. 2kg csonttal együtt ,vagy mintegy harminc centi hosszu kicsontozott rövidkaraj.

De viszont ehető melegen párolt zöldséggel,sült krumplival mondjuk,de igen jó hidegtál alkatrész is.Sőt kipróbáltuk szendvicsben is,és működött!

Tehát:

Amiből:

-kb 2kg rövidkarajból a karaj
-10 tojás
-virsli
-kolbász
-színes paprikák
-zöldhagyma
-két-három szelet szalonna
-só,frissen őrölt bors

Ahogyan:

Először valamilyen módon(ez változik,próbálkozok,de a végleges megoldást még nem találtam meg) a húsból egy nagy,vagy két kisebb lapot készítek,esetleg ki is klopfolom,ha még futja a türelmemből.Gyengén sózom,borsozom.

A belevalókat nagyjából egyforma méretűre feldarabolom.A szalonnát alaposan kisütöm,rádobok minden tarka dolgot(a felsoroltak szabadon variálhatók,időnként kerül bele gomba,borsó,sárgarépakocka...stb.) összeforgatom,sózom,borsozom,és azonnal ráöntök 8 felvert tojást,és kocsonyásra sütöm.

Nem szükséges a hozzávalókat megpárolni vagy pirítani,mert elég sok időt fog eltölteni a sütőben,lesz ideje mindennek megfőni belül.

Ha kihűlt,hozzákeverek még két tojást,hogy kenhető,nem darabos massza legyen.

A húson/húsokon egyenletesen elosztom,és feltekerem,ráhajtogatom,ahogy engedi magát.

Átkötözni nem szoktam,inkább beleteszem egy kiolajozott őzgerincformába,illesztéssel lefelé.

A formákat alufóliával lezárom,és egy nagy ,vízzel teli tepsiben a sütőbe rakom.

Kb. másfél óra kell neki 170-180 fokon,akkor kicsomagolom,még kap tíz percet,hogy színe is legyen,és kész is.

Pár perc pihentetés után kiborítható ,szeletelhető,de hidegen még jobban.

Íme:



Nincsenek megjegyzések: