2007. május 3., csütörtök

Kőrözött

El kell mondanom,hogy sokáig éltem abban a tévhitben,hogy a körözött nem más mint tejfölös túró...

De már megvilágosodtam,és tudom,hogy a tejföl szerepe csupán alárendelt lehet.

Keresgéltem az étel eredete után,de igazán határozott véleményt nem olvastam a témában,csupán olyat,ami a nevére vonatkozik,miszerint a köröző mozgásból...

Azért vannak kétségeim... Ilyen alapon szinte bármelyik ételt hívhatnánk így,mert keverni ugye kell.

Szinte bizonyos azonban,hogy eleinte pásztorok,juhászok készíthették,amikor már a legyúrt,vagy keserű változatot megunták,hogy valahogy feljavítsák a túrót,ami ugyan remek eledel,de csupasz túrót enni többnapos kenyérrel nem egy kulináris atomvillanás:)

Katonaviselt olvasók talán emlékeznek még a reggelire gyakran felszolgált négynapos kenyér,egy csomag gomolyatúró kombóra,amit még a citrompótlós garzon teával locsolva sem volt egyszerű lenyelni...

A számtalan közkézen forgó recept megegyezik abban,hogy tartalmaz hagymát,a mienk nem.

A család női szakasza nem kedveli túlzottan,ezért ez opcióként hozzá ehető,tetszőleges mennyiségben és színben.

Tejfölt pedig csak szükség esetén,mert ha krémes bryndzát sikerül venni,akkor nincs rá szükség,de ha a túró is nagy rögökben van,és mondjuk kisteleki juhtúróval próbáljuk összevegyíteni,nem nélkülözhető.

A dijoni csípős mustár szintén opciós tétel,mennyisége függ a juhtúrótól,mert ugyan nagyon jól kiegészíti annak fanyar,kissé csípős aromáját,ha a túró ezt önmagában hozza,akár el is hagyható.

Tehát szerintem a kőrözött:

Amiből:

-25 dkg tehéntúró(nem zsírszegény,és nem túl száraz)
-25 dkg bryndza vagy juhtúró
-10 dkg vaj
- tejföl szükség szerint
- só
- kevés pirospaprika
- zúzott köménymag
- dijoni mustár(nem az egészmagos,hanem a csípős)
- néhány szem kapribogyó apróra vágva

Ahogyan:

Azt hiszem nem igényel sok magyarázatot:)Arra ügyelni szoktam,hogy annyira legyen krémes,hogy éppen formázható legyen,ha ilyen, akkor többnyire hidegen is kenhető.

Bár nem túl látványos,de azért...:


1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szerintem egy kicsit sapadt!!
Hianyzik belole a pirospaprika!