2007. október 29., hétfő

Bagel

Általában majdnem minden fajta péksütemény iránt őszinte vonzalmat érzek,ezért is öröm,amikor találkozom valami ismeretlennel.Nekem például a bagel is az volt,amiről először Eszter reggelizős postjában olvastam először.

Aztán mégegyszer is írt róla,és akkor már nagyon szerettem volna sütni olyat.A második írásban el is mesélte a tészta történetét,ahhoz én már nem tudnék újabbat hozzátenni:)

Aztán egy ráérős,hétvégi reggeli alkalmából neki is láttam.Hűen követtem a leírást,csupán annyi eltéréssel,hogy tejpor helyett sovány tejszínt (10%-os zsírtartalom) használtam,mert nem sikerült vásárolni.És az élesztő,mert nálunk nem szokott otthon lenni szárított.

Tehát a karikasüti :

Amiből:
-4 mérőpohár (mp) finomliszt
-0,5 dl tejszín
-25-30 gr élesztő
-2 ek. kristálycukor
-2 kk só
-1,5 mp víz
-1 tojássárgája,pár csepp tej a kenéshez

Ahogyan:
A hozzávalókat a kenyérsütőgép összedagasztja jól,addigra fölébredek,és elkezdem megformázni.Vagyis alaposan átgyúrom,nyolcfelé osztom.A gombócokat mégegyszer átgyúrom,és lisztezett deszkán nagyjából 1-3 ;1-3,5 oldalarányú téglalapokká nyújtom.Hoszabbik oldala mentén feltekerem,végeit összenyomom.Kicsit nyújtogatom,hogy egyenletes vastagságú legyen.Ha mind kész,sok,jól megcukrozott,lobogva forró vízbe dobom őket egyesével,és 20-30 másodpercig hagyom fürdőzni.Kiolajozott tepsibe sorolnak,és meleg,huzatmentes helyen kelnek kb. egy órát.

Kalácsfénnyel történő kezelés után forró (180-190°C) sütőben készre sütöm őket.

Amit langyosra hűlt,ehető.

El kell mondanom,hogy valószínűleg nem hagytam elég ideig kelni,vagy több időt töltött a forró vízben,mint kellett volna,mert egy kissé tömörnek éreztem .Persze lehet,hogy valójában ennek ilyennek kell lennie,csak én foszlós,kalácsszerű állagra számítottam.

Jó volt azért, de még gyakorolok:)

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én nem a "tömör" kifejezést használnám, hanem azt, hogy "jól el lehet rágódni rajta" :) Ilyennek kell lennie. Kicsit talán olyan, mint a 70 filléres kiflik, amiben még volt anyag, nem volt úgy felfújva, mint a mostaniak.

Fűszeres Eszter írta...

Igen, a bagel kicsit tömör, és nagyon nagyon lakataó. :-)

zsúrkenyér írta...

Megnyugtattatok:)

Névtelen írta...

a bagelt vízfürdő UTÁN kell még keleszteni ?

zsúrkenyér írta...

Szia!

Hat,inkabb csak LEHET,semmint KELL.

Eszter szerint vizfurdo utan egybol sutes kovetkezik ,de mashogy utemezi a pihentetes-kelesztes fazisokat is.

Szerintem az eredmeny igyis-ugyis jo,mert annyi idot nem tolt a teszta a forro vizben,hogy megfojon,tehat kel meg utana is,de a kereg kialakul sutes kozben.

Az is igaz,en csak max fel percig foztem.

Nekem bejott:)

Udv
zsurkenyer

Névtelen írta...

köszi :)

és a zsemlereceptet, nálunk is meghonosodott már :)