2007. május 17., csütörtök

Sonkás,spárgás rizottó

Első rizottóm!:)

Már régóta dolgozott bennem a szándék,hogy rizottónak lennie kell,el is olvastam mindent,amit találtam róla,talán ez volt a baj...

Minden írásban kihangsúlyozzák ,hogy a jó rizottó az bizony krémes,sőt egyes szaktekintélyek szerint majdhogynem krémesen folyós,és ez nem tetszett nekem.

Valami okból erről a krémességről mindig a tejberizs ugrott be nekem,amit már gyerekkoromban sem szerettem,aztán volt egy időszak az életemben,amikor minden szombaton azt kellett volna vacsorázni.

Ez még elviselhető lett volna,mert katonáéknál az ember nagyjából bármit megeszik,de itt vagy a kerozinkályhákból kifolyó petróleum,vagy csak szimplán a kiömlött gázolaj (ezen mindig parázs vita dúlt) szaga és íze olyannyira átjárta az amúgy is csirizszerű kosztot,hogy épeszű ember meg nem ette.

Itt váltak végleg ketté útjaink a tejberizzsel,valószínűleg egy életre:)

De azért egy óvatlan pillanatban vásároltam egy csomag szép ,kerekszemű rizst,hátha mégis akarok rizottót...

És akartam!Még a spárgaszezon is tart,így született meg ez a remek színes,sonkás,spárgás összeállítás.

A rizottó készítéséről,történetéről nem értekeznék itt hosszasan,nemrég megtette Mamma ,és én hiszek neki.

Tehát a mi verziónk:

Amiből:

-500 gr kerekszemű rizs(pl. SOS)
-200 gr füstölt sonka(csak a piros része!)
-1 nagyobb sárgarépa
-1 kis fej vöröshagyma
-200 gr zöldborsó
-4-5 szál újhagyma
-1 marék spárgafej
-100 gr vaj
-1 l húsleves
-1,5 dl száraz fehérbor
-só
-parmezán

Ahogyan:

Hát,ahogy a nagykönyvben meg van írva:)

A finomra vágott hagymát a vaj felén megfuttatom kevés sóval,amikor üveges,rádobom a rizst,és fehéredésig pirítom.

Aláöntöm a bort,ez két pillanat alatt eltűnik,aztán elkezdem adagolni merőkanalanként a forró levest.Az első kanál után belszórom a kis kockára vágott sárgarépát,a spárgafejeket és az apróra metélt sonkát.

Keverek,locsolok,kb. tíz percig,akkor megy bele a vékonyra szelt újhagyma és a borsó.

Megint locsolok,keverek folyamatosan,ilyenkor már ellenőrzöm is,hol tart a rizs.

Összesen kb.20-22 perc kell a rizs megfelelő állapotának eléréséhez,akkor még lehet dönteni,hogy mennyire akarom folyósra,ha döntöttem és korrigáltam az utolsó adag levessel,akkor reszelek rá kevés parmezánt, belekeverem a vaj másik felét is.

Tálalok,valamilyen forma segítségével(én nem túl folyósra csináltam,pici idejig megállt a tányéron a púp)és ez esetben külön sós vízben roppanósra főtt répakockákkal díszítettem .

És ezután következik a rizottófőzés legnehezebb részfeladata:

Azelőtt kell összetrombitálni és asztalhoz ültetni a gyerekeket,mielőtt az étel a kellemesen krémes állagból a hűlő ragacs fázisba kerül...

Itt és most sikerült!:)

Nincsenek megjegyzések: