2007. október 19., péntek

Kijevi pulyka

Kedves Borzse!Ahogy ígértem!:)

Elnézést,Borzsi!Csak most vettem eszre:)

Már régóta izgatott a fentnevezett,főleg mert elég sok és eléggé vegyes minőségű változatához volt "szerencsém" ezidáig.

Legutóbb például valamivel,talán liszttel összegyúrt reszelt sajttal volt töltve,amit ráadásul meg is paprikáztak.Hááát...

Megpróbáltam a tradicionális változatot elkészíteni,annyi különbséggel,hogy pulykamellből készült(eredetileg csirke,illetve jércemell kellene),de nem bíztam benne,hogy sikerül elég nagy szeletet vágni.Pulykából ez nem volt gond:)

Helyesebb is ,ha nem kijevi pulyka,csak csupán pulykamell fűszervajjal,kijevi módra az elnevezés.

Hogy mennyire tradicionálisan ukrán/orosz/kijevi ez az étel,megoszlanak a vélemények.Minden bizonnyal inkább francia az eredet,bár európaszerte kelet felől terjedt el,Nagy Katalin cárnő udvarából.

Oda viszont az általa vendégként illetve oktatóként meghívott francia séfek vitték.

Annyit mindenképpen az oroszok tettek hozzá (ez is egy álláspont,én el tudom hinni) hogy a fűszervajba az eredetileg alkalmazott petrezselyem helyett tárkony került,aminek őshazája Szibéria.Bár addigra már ismerték a franciák is,de akár történhetett így is.

Én is tárkonnyal próbálkoztam tehát.

Amiből:

-4 nagy(férfitenyérnyi)szelet pulykamell,kb. 5-6 mm vastag
-100 gr vaj
-citrom lereszelt héja
-kb. 1/2 citrom leve
-1 ek friss,összevágott tárkonylevél,vagy egy tk száraz
-só,bors
-zsemlemorzs,tojás,liszt

Ahogyan:

A fűszervajat jó előre,praktikusan előző nap elkészítem.Ehhez a lágy vajat a fűszerekkel,a citromhéjjal összekeverem,és beledolgozom a citrom levét is.Homogén masszának kell lennie,mert fagyáskor nem marad benne a lé.

Téglalappá formálom(kifóliázott dobozka),és mélyhűtőben kopogósra fagyasztom.

A hússzeleteket fólia között kicsit kiveregetem valami tompa, nehéz dologgal,például ököllel.Enyhén besózom.A vajat négyfelé vágom,és egy-egy hússzeletbe hézagmentesen begöngyölöm.

Ha szükséges(persze hogy szükséges)fogvájóval,hústűvel összetűzöm.

Panírozom a szokványos módon,és visszateszem a hűtőbe legalább fél órára,hogy "húzzon" a tojás.Aztán újra panírozom,hogy elég vastag legyen a panír ,és ne szökjön meg sütés közben a vaj.

Sütéshez annyi olajat forrósítok,hogy a hengereket teljesen ellepje.Muszáj hogy teljes felületen egyszerre süljön,mert ugye a vaj!

Nem túl magas hőfokon sütöm 6-8 percig,amíg jónak nem gondolom.Sajnos ellenőrizni csak szemrevételezéssel lehet,böködni nem tanácsos:)

Azonnal,forrón tálalom,semleges rizskörettel.

És a tányéron kell felvágni,mert én először vágódeszkán estem neki,ki is folyt a vaj az asztalra mind...

Azért egy kicsi maradt a fotóhoz...



A fenti írást küldtem az Estiskola receptvetélkedőjére is.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!
Végre megcsináltam a kijevi pulykát húsvétkor. Már jó ideje halogattam, de most rákészültem.:) Nagyon jó lett, bár nekem picit túl citromos lett, máskor erre azért jobban fogok figyelni, de megérte kipróbálnom. Köszi a receptet!

zsúrkenyér írta...

Orulok!:)

Hat igen,a citrom fajtaja nagyon nem mindegy...

Udv

zsurkenyer