2008. augusztus 22., péntek

Repülőnap 2008

Mint már a múltkori felhívásban is említettem,szép kerek jubileumot ünnepelt mint a Magyar Honvédség,mint az önálló légierő.

A Honvédség 160. születésnapját,hiszen 1848 ban,a márciusi ifjak által megfogalmazott 12 pontban szerepelt egy kitétel a "nemzeti őrsereg"-ről.Ez alakult meg először Nemzetőrség néven,majd rövid időn belül ebből nőtt ki Magyarország első önálló,reguláris hadserege.

Volt persze azelőtt is hadsereg kis hazánkban,de azok a seregek nem feleltek meg a honvédségről alkotott fogalmaknak.Volt banderiális haderő,aztán több ízben zsoldos seregek,népfölkelők,és ki tudja még hányféle hadra kelt sereg.

De a magyar országyűlésnek felelős ,reguláris hadsereg csak '48 óta létezik.Persze,tegyük hozzá,kisebb-nagyobb megszakításokkal,hiszen '49-től a kiegyezésig nemigen volt önálló magyar haderő,utána pedig az Osztrák-Magyar monarchia ún. közös hadserege létezett.Meg volt még egy Tanácsköztársaság is.

A Honvéd Légierő viszont sokkal régebben született,mint 1938,hiszen már az első világháborúban is léteztek a közös hadseregben "légjáró" csapatok.Ezen egységek soraiban nem egy magyar pilóta harcolt.Közülük a legeredményesebb ittebei Kis József volt,az ő nevét viseli a szolnoki repülőbázis.

Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződés viszont nem engedélyezte Magyarország számára semmiféle légierő fenntartását,sőt katonai célokra használható repülő eszközök birtoklását sem.

De az ellenőrzés lazulása lehetővé tette a rejtett légierő felállítását,ha jól emlékszem a postaügyi minisztérium keretein belül,mint Légügyi Főosztályt/Hivatalt. A trianoni szerződés felmondása után,1938 ban léphetett ki a rejtésből,és alakulhatott meg önálló fegyvernemként a magyar királyi Honvéd Légierő.

Történetük során voltak sikeres,és kevésbé dicsőséges korszakok,harcoltak világháborúkban és forradalomban, részt vettek "testvéri segítségnyújtásban",és tették a dolgukat békeidőben.

Mostanság sajnos mélyrepülés van,hiába a NATO tagság,hiába a (talán) erőn felül teljesített külföldi missziók,korántsem lehetünk biztosak abban,hogy a jelenlegi Magyar Honvédség képes megfelelni alaprendeltetésének,ami ugye nem lenne más,mint az ország védelme...

A-Fábry örökbecsűjével élve-"módszerváltás" óta eltelt majd' két évtized alatt nagyjaink (pártállásra való tekintet nélkül) olyan szintű pusztítást végeztek a haderőben,amihez egy komolyabb háború is kevés lett volna.

És itt nem a létszámcsökkentésre gondolok ,sokkal inkább arra,hogy komplett képességeket szüntettek meg,szinte teljesen,mint például a Dunai Flottila,fegyvernemi kultúrákat dobtak a szemétre.

Nincs ma Magyarországon telepített légvédelem,nincs önjáró tüzérség,nincs,-bár a Gripenek egyszer majd az ígéretek szerint képesek lesznek rá-légi csapásmérő erő.A harckocsik jelenleg két (2) századnyi erővel léteznek.

Itt tart ma a haderőreform...

Megint jól kidühöngtem magam,most már tényleg a repülőnap következik:)

Mielőtt a mit láttunkról mesélnék,egy nagy bók a szervezőknek:kiemelkedően jól szervezett volt az esemény,beleértve a városon kívül kialakított parkolóktól kezdve a buszjáratokon át a ivóvízosztásig.

Az ott dolgozó/résztvevő katonák hozzáállása,türelme csak dícséretet érdemel.Ahány gyerkőcöt beraktak ,kiszedtek a féltve őrzött,az alkalom tiszteletére kifényezett harckocsijukba/ból,ahányszor türelmesen elmagyarázták ugyanazt ezredszer is,az nem volt egyszerű mutatvány.

Az ígéretek szerint eljött a C17 Globemaster,vagy ahogy félhivatalos becenevén emlegetik,a "Big Mac".Itt volt,és repült az Eurofighter,de sajnos F15 nem volt.

A légierő felküldött szinte mindent,amije van,és ez szó szerint értendő,a készültségi vadászokon kívül szinte minden repülőképes eszköz repült is.

A statikus soron is lehetett szájat tátani,ott is volt egy Eurofighter Németországból,két A7 Corsair a Görög Légierőtől.

Kiállították a "félmúlt" gépeit,MiG 23"Kajla" ,Szu22 és MiG 21 képviselték a már nyugalomba vonult vasakat.

Az évforduló tiszteletére egy -egy hangárban a Hadtörténeti múzeum rendezett kiállítást,a légierő története tablókon jelent meg,míg a Honvédség Gábor Áron rézágyújától kezdve jónéhány eszközt,és korabeli egyenruhába öltözött szereplőt is felvonultatott.

Sajnos a repülőprogramot nem láttuk teljes egészében,mert délutánra már a gyerkőcök nagyon elfáradtak,így a végét nem vártuk meg,nem láttuk a C17-est repülni,meg a Frecce Tricolorit sem.De ők már máskor megvoltak,nem volt nagy veszteség...

A statikus sortól elkülönülve,külön állóhelyen volt látható a Big Mac, mert ő repült is,viszont az indítózónában nem fér el.A típus szerepeltetésének apropóját az adta,hogy hamarosan,várhatóan 2009 elején települ Pápára e típusból három a NATO közös szállítóflottája első tagjaiként.A tervek szerint később még egy gép érkezik. A gépek a játékszabályok szerint magyar lajstromba kerülnek,magyar felségjelzéssel fognak repülni.Minden bizonnyal amerikai,esetleg brit személyzettel,de a későbbiekben bármely ország a hozzájárulók közül lehetőséget kap hajózók delegálására,amennyiben erre lesz igény. (*)

A soron parkolt néhány régi ismerős,mint a Németországból érkezett Panavia Tornado,

a mi Griffünk,

a Francia Légierőt egy Mirage 2000 képviselte,



Görögországból pedig két A7 Corsair érkezett.Egy bemutató festésű a nevéhez illő dekorációval,



és egy hétköznapi gép normál kamuflázzsal.


Magyarországon tudomásom szerint még nem járt a típus sem görög,sem más színekben,és lehet,hogy ez volt az utolsó lehetőség,lévén Európában a görögök az utolsó üzemeltetők,és ott is kivonás alatt áll.
Németországból érkezett még egy Eurofighter is,de nem ő repült,hanem spanyol testvére.

Kihagyhatatlan szereplő az USAF-tól érkezett legendás csúnyaságú A10,bár így függesztmények nélkül nem is annyira ronda.Bár aki a gépágyú haragosabbik végén áll,annak bizonyára más a véleménye:)



Törökországból a Csillagokon vívül két F16 érkezett,egy C és egy D változat,a képen az együléses C látható.Ők nem repültek bemutatót,de volt azért F16, a holland.

Számomra ezek voltak érdekesek,újak a kiállított gépek közül,volt még persze más állandó résztvevő,Pilatus és C27 ,és még sokan mások,de kezdődött a program,szaladni kellett!

A nyitóképben/képekben,mint eddig mindig,felvonult az MH technikája,és ahogy az elején mondtam,van amiből az összes...

A zászlót egy Mi8/17 hozta,két Mi24 harci helikopter kíséretében,

őket egy Ancsa(An26) követte két Alba(L39) között,

majd két MiG29 kísért be egy másik Ancsát.

A Gripenek több hármas kötelékben érkeztek a nézők elé/fölé szoros alakzatban,a végén látványos szétválással.


Innentől már nem vagy biztos a sorrendben,ismét itt volt a szerb Galeb kötelék,aminek ötgépesnek kellett volna lennie,legalábbis a hírek szerint úgy volt,hogy öten jönnek,vasárnapra csak négy maradt.Hozták a formájukat,amit ebből a kategóriájú gépből ki lehet hozni,azt ki is hozták.



Szóló bemutatót repült a mi Cápa Albánk,nagyon szépet. (*)


Bessenyei Péter műrepülése a fizika megcsúfolása volt mint általában.(*)


Romániából érkezett ,visszatérő vendégként a korszerűsített MiG21,immár hivatalos nevén is Lancer,ami korát meghazudtoló dinamikával repülte le a kűrt.

Hiába,ezek a románok olyan szegények,hogy a régi technikát nem dobálják ám el,képesek korszerűsíteni,továbbéltetni,neadj'isten NATO kompatibilissá tenni,amíg ki nem választják a váltótípust... (*)

Számomra műsor egyik csúcspontja a Török Csillagok repülése volt.Az idén igen jó szpíkert is hoztak magukkal,aki ugyan törve,de annál lelkesebben beszélt magyarul.Egy pillanatra sem hagyta,hogy ne az ő szeretett repülőit bámuljuk,folyamatosan közvetítette,mit is látunk.Ahhoz képest,hogy ezek a gépek (NF5) sokmindenre alkalmasak,műrepülésre a legkevésbé,hihetetlen precizitású,lendületes,üresjáratoktól mentes programot repültek.





Utánuk,mintegy levezetésként Veres Zoltánon csodálkoztunk.

A világon pillanatnyilag egyedüli helyből felszálló gépként rendszerben álló Harrier mutatta,amit megszoktunk,de még mindig hitetlenkedve bámulunk.Megállt,tolatott,körbefordult,bólogatott,meg ilyenek.

Szerepelt egy ezidáig nem látott,-legalábbis általam nem-horvát kötelék,PC9 gépekkel.Szépek voltak.
A mi 29esünk is nagyon jót repült a korlátozások ellenére(nem használhatott forszázst),azt hiszem még mindig ő a közönségkedvenc.Sajnos már nem sokáig,a jelek szerint jövőre a típust kivonják a hadrendből.



Látványos infracsapdaszórást is bemutatott,amit még itthoni repülőnapon eddig nem láttam.

A holland F16 repülése olyan volt,hogy az ember a tíz ujját megnyalta utána.Korlátozások nélkül,nagy túlterheléssel,nyitott futókkal,orsók,gyertyák,utánégető,a kötelező gyakorlatnak számító lassan ,nagy állásszöggel történő repülés,


és persze infracsapda szórás nála is,csak ő függőlegesen lefelé repülve dobálta a csalikat.


Két Mi8/17 (nem látszott olyan messziről) ejtőernyősöket ugratott,

és még a finn F18 is repült.

A földön kiállították a légierő korábbi típusait,amelyek most valahol Pápán a fűben álldogálva várják a sorsuk jobbra fordulását.Elhoztak egy Szu22est a valahai taszári Fürkészdarázs századból,amely anno a Honvédség felderítő és földi csapásmérő egysége volt. (*)

A híres Sky Hussars kötelék vezérgépe ,akik annak idején Angliában is sikerrel szerepeltek,felújítva,legalábbis újrafestve ismét a közönség elé léphetett.

A haditechnikai bemutatón kiállított gépek közül pedig egyszerűen nincs olyan eszköz,ami ne lett volna érdekes.Valahogy a gyermekek valami ősi ösztönnek engedelmeskedve minden nagy döghöz,ami veszélyes,és olajszagú,és hangos,őszinte szeretettel viszonyulnak.Mi lehet jobb játék a világon mint egy dekontamináló konténerben fogócskázni,

vagy éppen BTR-t vezetni,negyven fokban harckocsizó fejvédőben,
vagy szusszanniegy rövidet egy Komatsu földmunkagép kanalában?



Mint ahogy a jól vezetett területtűz lövésének gyakorlását is jó időben el kell kezdeni.
A történet egyetlen "gasztronómiai" tárgyú eleme: a szentesi műszaki zászlóalj többek között a komplett víztisztító,vízcsomagoló gépsorát kiállította,amiből a csomagoló működés közben is látható volt.Tulajdonképpen a rendezvény ivóvízellátását ők biztosították.A mi két gyermekünk természetesen azonnal beállt segíteni vizet rakodni,alig tudtuk elvonszolni őket onnan:)

Összességében remek jó rendezvény volt,rengeteg látni/megmásznivalóval,programmal,csudával.Gyakorlatilag most már egy nap nem elég,hogy mindent megnézzen az ember,pláne,ha a gyermekei beállnak vízhordó lánynak:)

A végére még egy kép Barbara honvédról:

Még jónéhány fotó készült az eseményről,ide raktam fel őket.

A fotók egy részét kölcsönbe kaptam,a csillaggal jelölt képeket kollégám,DI készítette .

Update '08.09.22 : a Katpol blogon is megjelent egy öszzefoglaló a repülőnapról,talán valamivel szakmaibb szemmel,és sok képpel.