2007. július 18., szerda

Minestrone

Ez a klasszikus olasz leves már régóta várt arra,hogy elkészítsem végre,csak kerestem az autentikus receptet.Ami,mint kiderült ,nincs is!Újra a lecsóproblematika:mitől is válik minestronévá egy leves?

Egyáltalán ,zöldséglevesről,vagy húsos egytálról beszélünk?
Minestrone lesz-e attól,hogy sok zölséget főzünk össze ,meg paradicsomot?
Vagy teszünk bele gnocchit is?
Netán húsgombócot?
Vagy hússal,pancettával indítunk?
Netán krumpli és bab is kerül bele a káposzta mellé?

Nagyjából ilyen kérdések merültek fel bennem is,és a kínzó kétségekre nem volt válasz.
Szerencsére sikerült nekem is beszerezni a Szakácsok könyvét,amiben volt egy tetszetős variáció,amit elfogadtam kiindulásnak.Meg olvastam más forrásokat is,és meglepő dolgokat láttam.

A híres minestrone úgy tűnik,egy igazi szegényétel,legalábbis az volt valaha,tápláló egytálétel,amelybe bármilyen tetszőleges zöldséget babot,gombát,répát bele lehetett dobálni.Az étel túlélt évszázadokat,mivel nem volt kőbe vésett recept,mindenki úgyis másképp csinálta,igazi nagy változást talán csak a paradicsom megjelenése hozott,bár ma is élnek paradicsom nélküli változatai.Amiben a millió féle készítési mód megegyezik:a sokféle zöldség,és a zöldfűszerek használata.A többi egyéni ízlés és lehetőség függvénye.
A szalonna(eredetiben gondolom szárított,nem füstölt) használata,a bab és a tészta mérsékelt adagolása is opcionálisnak látszik.Bár a Szakácsok könyve úgy nyilatkozik,hogy a szalonna,a bab,a krumpli és a káposzta lenne a fő jellegadója a levesnek,azért ez sem szentírás:)
Én mindenesetre tettem bele,és nem bántam meg...

Tehát a minestrone szerintem(nagyjából a Szakácsok könyve receptje szerint):

Amiből:
-2 vékony szelet szalonna
-1 kis fej hagyma
-150 gr aprószemű szárazbab
-2-3 tojásnyi krumpli
-tetszőleges zöldségek,sárgarépa,petrezselyemgyökér,zeller,karalábé
-2-3 szál újhagyma
-2 marék szálasra vágott káposzta
-3-4 dl paradicsompüré
-1-2 gerezd fokhagyma
-kis csokor bazsalikom,petrezselyem,pár levél rozmaring,meg amihez kedvem van
-húsleves,vagy alaplé
-50-60 gr aprótészta

Ahogyan:
A gyufaszálnyi csíkokra vágott szalonnát kisütöm,pörc marad.Rádobom a finomra vágott hagymát,sózom,kicsit párolom.A következő a kockára vágott krumpli és káposzta,ezeket picit pirítom a hagymás zsíron,közben bőven borsozom.Belenyomom a fokhagymát,és beleszórom az előzőleg beáztatott babot,és felöntöm a húslevessel.Fővési sorrendben belekerül a többi zöldség is,nagyjából egyformára darabolva.
Beleöntöm a paradicsopürét,és hagyom főni kb. húsz percet,akkor jön az aprótészta,végső sózás ha szükséges,aztán ha a tészta megfőtt,már tálalok is.

Nincsenek megjegyzések: